بررسی عناصر طبیعت در دیوان اشعار مسعود سعد سلمان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام
- نویسنده فاطمه روستایی
- استاد راهنما الیاس نورایی علی گراوند
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
طبیعت و عناصر آن از دیرباز در شعر فارسی تجلی یافته است. در شعر سبک خراسانی که ویژگی بارز آن طبیعت گرایی است، این نمود جنبه ی عینی و ظاهری می یابد. دیوان شعرای سبک خراسانی همچون منوچهری و فرخی و دیگران سرشار از وصف های رنگارنگ از طبیعت پیرامون آن هاست. تصویر فصول سال، گل ها و عناصر دیگر در شعر این شعرا، آئینه ی تمام نمای زیبایی طبیعت و جهان واقع است. اما تصویر طبیعت در شعر سبک عراقی، تصویری درونی و انتزاعی است. در شعر حافظ، سعدی، مولوی و ... طبیعت و توصیف آن کارکرد ثانوی و غیر مستقیم می یابد. آن چه که این شاعران در شعر خویش به نمایش می گذارند، طبیعت دنیای درون خویش و تجربیات و عواطف آن هاست و عناصر طبیعت چون گل ها و ... همه در جهت بیان عواطف شاعر و مفاهیم ذهنی او به کار گرفته می شوند.عنوان این پژوهش بررسی عناصر طبیعت در دیوان اشعار مسعود سعد است که در چهار فصل با عناوین:کلیات و تعاریف،نگاهی به کاربرد طبیعت در شعر سبک خراسانی،عراقی و بینابین،عناصر طبیعت و زمینه های شعری کاربرد آن ها و تصویر سازی با عناصر طبیعت تنظیم شده است. عناصر طبیعت در شعر مسعود سعد که سبکی بینابین دارد، از سویی متأثر از سبک خراسانی و به تبع آن عینی و توصیفی است و ازسویی دیگر آن جا که «من»شعری شاعر نمایان تر می شود و به ویژه در حبسیات او نمودی ذهنی وکاربردی ثانوی می یابد.
منابع مشابه
سیری در آفاق اشعار مدحی مسعود سعد سلمان
مدح و ستایش از اغراض اصلی شعر فارسی است. این نوع ادبی در مسیر تکامل خود از گذشتههای دور تا امروز تاثیری پر رنگ بر صفحة شعر شاعران داشته است. مسعود سعد سلمان، شاعر بزرگ قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری، اگرچه عمده شهرتش به سبب سرودن حبسیه است امّا قسمت اعظم دیوانش به قصاید مدحی اختصاص دارد. او در اشعار مدحی خود به ستایش صاحبان قدرت و شاعران معاصر خویش پرداخته و با معیارهای خاص خود آنها را یا به دل...
متن کاملسیری در آفاق اشعار مدحی مسعود سعد سلمان
مدح و ستایش از اغراض اصلی شعر فارسی است. این نوع ادبی در مسیر تکامل خود از گذشتههای دور تا امروز تاثیری پر رنگ بر صفحة شعر شاعران داشته است. مسعود سعد سلمان، شاعر بزرگ قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری، اگرچه عمده شهرتش به سبب سرودن حبسیه است امّا قسمت اعظم دیوانش به قصاید مدحی اختصاص دارد. او در اشعار مدحی خود به ستایش صاحبان قدرت و شاعران معاصر خویش پرداخته و با معیارهای خاص خود آنها را یا به دل...
متن کاملبررسی استعارة مفهومی احساس «غم» در شعر مسعود سعد سلمان
احساس، یکی از محوریترین و نافذترین جنبههای تجربة بشر است. مطالعة احساسات نمیتواند بدون توجه به تحقیقات میان رشتهای انجام شود. یکی از این رویکردهایی که میتوان بر اساس آن تحلیلی از احساسات ارائه داد، زبانشناسی شناختی است و یکی از مفاهیم مطرح در این رویکرد، استعارة مفهومی است. براین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی مفهومسازی غم در اشعار مسعود سعد سلمان انجام شده است. براساس یافتهها، 14...
متن کاملبررسی استعارة مفهومی احساس «غم» در شعر مسعود سعد سلمان
احساس، یکی از محوریترین و نافذترین جنبههای تجربة بشر است. مطالعة احساسات نمیتواند بدون توجه به تحقیقات میان رشتهای انجام شود. یکی از این رویکردهایی که میتوان بر اساس آن تحلیلی از احساسات ارائه داد، زبانشناسی شناختی است و یکی از مفاهیم مطرح در این رویکرد، استعارة مفهومی است. براین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی مفهومسازی غم در اشعار مسعود سعد سلمان انجام شده است. براساس یافتهها، 14...
متن کاملصور اساطیری (آرکی تایپ) در اشعار مسعود سعد سلمان
آرکی تایپ یکی از نظریه های مدرن در ادبیات و مبتنی بربحث های روان شناختی است و بر اساس آرای روان شناس معروف سوئیسی کارل گوستاو یونگ بنا شده است. دراین نوع ادبی به مطالعه و بررسی کهن الگوهای اثر می پردازند و نشان می دهند که چگونه ذهن شاعر و نویسنده، این آرکی تایپ ها را که محصول تجربه های مکرر بشر است و در ناخودآگاهی جمعی وی به ودیعه گذاشته شده، جذب کرده و آن ها را به شیوه ای نمادین در آثار خود بر...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ایلام
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023